A Volkswagen Group a világ legnagyobb autóipari csoportja, melyhez olyan ismert márkanevek tartoznak, mint a Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT vagy Porsche. A német autógyár a kiváló autóiról és a folyamatos fejlesztéseiről ismert.
Évente 6-7000 autóipari szabadalmat jegyeztet be, és több, mint 13 milliárd eurót költ a K+F feladataira. Ennek egyik központja a zwickaui gyár, mely 2021-től kizárólag elektromos járműveket gyárt.
Ebben a cikkben Ön is megismerheti a Volkswagen két teljesen elektromos modelljét, az e-Golfot és az ID.3-at, melyek tökéletes zöld megoldást jelenthetnek a vállalkozások, az önkormányzatok és az új technológiák iránt érdeklődő emberek számára. A bejegyzésben nem csak az előnyök és hátrányok, hanem a részletes műszaki adatok, illetve a modellek ára is bemutatásra kerülnek.
A Volkswagen már az 1970-es években kifejlesztette az első elektromos járművét: a T2 Camper egyetlen feltöltéssel 70 kilométert tett meg, és csupán az akkumulátora 850 kg-ot nyomott.
Az 1980-as években felbukkantak az első elektromos Golfok, melyek gyártása hamar véget ért. A felgyűlt tapasztalatok azonban nem mentek kárba, hiszen a zöld szemléletmód és a környezettudatosság azóta is jellemzi a vállalat gondolkodásmódját.
2022-re a VW nyolc gyárából kerülnek majd ki elektromos autók világszerte, ezek a kifejezetten erre a célra kifejlesztett MEB platformon alapulnak. A vállalat két tisztán elektromos autója az e-Golf és az ID.3, mellyel a gyár eltérő közönséget céloz meg.
A Volkswagen e-Golf alapvetően egy városi használatra tervezett autó, mely a kiváló felszereltsége, dinamikus megjelenése miatt remek választás, ráadásul nulla emissziója nem szennyezi tovább a közösségeket.
Az e-Golf koncepciója nem elektromos autónak készült, hanem a VW az aktuális Golf modelljének készítette el a tisztán elektromos változatát. A 35,8 kWh kapacitású akkumulátor segítségével akár 300 kilométer is megtehető.
Az autó hossza 4270 mm, szélessége 1799 mm, magassága pedig 1482 mm, ezzel még mindig az a kompakt városi jármű, mely a modellt és elődjeit olyan kedveltté tették. A 341 literes csomagtartó jól pakolható, a tömege pedig kevéssel haladja meg a másfél tonnát.
A 115 lóerős motorhoz 270 Nm-es nyomaték társul, ezt automata váltó egészíti ki. A háromféle üzemmód, a Normal, Eco és Eco+ lehetővé teszi a legkényelmesebb vezetési mód kiválasztását. Városi körülmények között kiválóan működik a Normal fokozat, míg hosszabb távon az Eco+ garantálja a legnagyobb menettávot.
Az e-Golf háromféle módon tölthető, a járműhöz mellékelt gyári kábel rádugható az otthoni 220V-os hálózatra, és nagyjából 13 óra alatt biztosít elegendő energiát az akkumulátornak.
Az otthoni fali töltőegység felszerelésével kiépíthető egy 16 vagy 32 Amperes állomás, mely a Type 2 csatlakozóval már gyorsabb töltést is lehetővé tesz. A Golf fedélzeti töltője 7,2 kW-os, így a fali egységnek 8 órára van szüksége a töltéshez. Szintén a Type 2-vel lehet csatlakozni a közterületi energiavételi pontokhoz.
A villámtöltő a harmadik töltési mód, az autó CSS csatlakozót használ az ilyen töltésre. Ez akár 50 kW-tal is működhet, így 30 perc elegendő a 80%-os töltöttség eléréséhez.
A Volkswagen e-Golf 10 830 560 forinttól érhető el, mely a kiválasztott extrák függvényében jelentősen magasabb is lehet.
A vezetéstámogató és biztonsági rendszerek között megtalálható a holttérérzékelő, a parkolási asszisztens, a sávtartó automatika, az extra légzsákok, a tolatókamera vagy a kulcs nélküli nyitás. A teljes felszereltséggel akár 14 millió forint fölé is tornázható a végső ár.
Az e-Golf számos dologban eltér a robbanómotoros változattól. Hátul egyedileg tervezett lökhárítót, ledes lámpatesteket és futófényes irányjelzőt kapott, az autó kerekeire pedig olyan felni került, mely alacsony légellenállása miatt kifejezetten erre a típusra készült.
Elölről nézve még nagyobb a különbség, mivel egyedi kék csíkot kaptak a fényszórók és a lökhárító. A gyártó a jól látható e-Golf felirattal is jelzi a brandet, ráadásul ez a típus is megkapta az a ledes menetfényt, amivel csak a VW elektromos autóit szerelik fel.
A Volkswagen e-Golfnál nehéz hátrányokat találni, mert a modell a hagyományos motorral szerelt változatokat is tekintve, a 7. generációnál tart. A kiforrottságához azonban magasabb ár is társul, mint a kompakt kategória más e-autóinál.
Inkább kényelmetlenség, mint hátrány az Eco+ működési profil fapados volta, ez ugyanis úgy tudja maximálisra növelni a hatótávot, hogy letiltja a fűtést vagy a klímát. Ha fontos a takarékos üzemmód, de ezek az extrák is számítanak, akkor érdemes az Eco profilt választani az Eco+ helyett.
Az ID.3 a vadiúj MEB platformra készül, így ellentétben az e-Golffal, nem egy már létező robbanómotoros autó zölddé tett változatáról van szó. A gyártó nem titkolt tervei szerint ennek a modellnek kell a jövőben átvennie azt az etalon szerepet, amelyet már évtizedek óta a Golf képvisel a kompakt kategóriában.
Az ID.3 100%-ban karbonsemlegesen készül, ez azt jelenti, hogy az összes részfolyamatához megújuló energiát használnak. Ehhez a zwickaui gyár vízerőműve adja az energiát.
Az ID.3 koncepciója a 2016-os Párizsi Autókiállításon mutatkozott be, míg végleges változatát a 2019-es Frankfurti Autószalonon jelentették be. Az utóbbi autóshow-t már 1897 óta megtartják, és a VW mindig is fontos szereplője volt.
Az ötajtós ID.3 hossza 4261 mm, szélessége 1809 mm, magassága pedig 1552 mm. Csomagtartója 385 literes, így megjelenésben erősen hasonlít az e-Golfra.
Az ID.3 háromféle kivitelben érkezik, a legkisebbnél, 45 kWh-s akkumulátorcsomaggal szerelve 330 km a várható hatótáv. A közepes méretű jármű 58 kWh-t tud eltárolni, ez 420 km-re elegendő energiamennyiséget jelent. A legnagyobb modell 77 kWh-s akkumulátora pedig akár 550 km távolságra is megfelelő lehet.
Természetesen az egy töltéssel megtehető út számos tényezőtől függhet, kezdve a használati módtól, az útviszonyoktól és az időjárástól. A közepes modellt mutatják be először, Magyarországon 2020-tól már elérhető, ezt követi a kisebb és a legnagyobb kivitel.
Az ID.3 is a német gyártó legújabb fejlesztéseivel kerül az utakra, köztük a jelzőtáblákat felismerő rendszerrel, a vészfék asszisztenssel, a gyalogosfelismerővel, a sávtartó- és holttérfigyelő automatával és a tolatókamerával.
Ez a jármű is többféle módon tölthető, hiszen ugyanazt a rendszert kapja meg, mint a cég elektromos autói. Az otthoni, 220V-os aljzatba dugva egy éjszaka kell a teljes töltéshez , mely a nagyobb kapacitású wallbox használatával felgyorsítható.
A VW a három kivitelbe eltérő fedélzeti töltőt is épített, így különféle mértékű töltésmennyiséget tudnak felvenni egységnyi idő alatt. A 45 kWh-s akkuval rendelkező modell váltakozó áramot használva maximum 7,2 kW-ot tud fogadni, míg a közepes és legnagyobb modell akár 11 kW-ot.
Ugyanez igaz az egyenáramú áramforrásokra is, a legkisebb modell akár 50 kW-tal, a közepes 100 kW-tal, míg a legnagyobb kivitel 125 kW-tal is tölthető lesz. Az autó szintén Type 2 és CSS csatlakozókat kapott.
Az ID.3 elsőként érkező 58 kWh-s változatának ára 30 000 euró körül várható.
Az autó kifejlesztésekor a mérnökök törekedtek a kedvező fogyasztásra, a légellenállási mutató mindössze 0,26, amihez hasonlóval rendelkezik a Toyota Prius vagy a Tesla Model X is.
Az ID.3 ledes technológiát és alufelniket kapott, utóbbit kifejezetten erre a típusra tervezték. A panorámatető pedig hatalmas, korábban még egyetlen Volkswagen autó sem rendelkezett ekkora felső üvegfelülettel. Mivel a típus még most kerül bevezetésre a piacokra, így nem ismert semmilyen hátránya.
A Volkswagen elektromos autói minden korosztály számára jó választást jelentenek, de míg az e-Golf inkább a városi közlekedésben érzi jól magát, addig az ID.3 már hosszabb utakra is kiváló. A legmodernebb akkumulátortechnológia, a ledek széleskörű használata és az aerodinamikai fejlesztések pedig mind a még hosszabb hatótávot szolgálják.
Ha felkeltették érdeklődését a Volkswagen zöld autói, akkor érdemes megismernie a Nissan Leaf és Audi e-tron modelleket is, melyek szintén elérhetőek az E.ON E-flotta szolgáltatásában. Ezek a gyártók elkötelezettek a környezetbarát technológiák iránt, és hatalmas erőforrásokat invesztálnak a következő generációs elektromos autók kifejlesztésébe.