2022.02.28 / E-mobilitás

xHouse: így táplálhatja majd elektromos autód egy nap a hűtőszekrényedet

 
 
 

A nemzetközi E.ON csoport innovációs csapata a gyakorlatban is tesztelte a jövő lehetséges szcenárióit, és az egyéves tesztidőszak is igazolta a korábbi elképzelések helyességét: az elektromos autók valóban komoly szerepet játszhatnak az intelligens eszközökkel felszerelt háztartások energia önellátásának megvalósításában.

Elcsépelt szófordulat, de igaz: a jövő elkezdődött, és mi szó szerint a tanúi vagyunk. Jövőfürkésző blogcikkünkben írtunk arról, hogy a kutatók elképzelései szerint elektromos autók (egészen pontosan azok akkumulátorai) a jövő energiahálózatának egyik fő alappilléreivé válhatnak. Az E.ON innovációs szakemberei most egy évig tartó kísérlet során bizonyították: mindez nem fikció, hanem teljesen reális elképzelés.

 
 
 

Az elektromos autó akkumulátora, mint jövedelemszerzési eszköz?

 
 
 

Amikor az elektromos autókra gondolunk, akkor ma még nem nagyon tudunk elvonatkoztatni attól a gondolati beidegződéstől, hogy az energia áramlása egyirányú: a töltőről indul és az elektromos autó akkumulátorába vezet.

Már ma is vannak azonban olyan elektromos járművek, amelyek nem csak „elnyelik” az áramot, hanem intelligens smarthome energiagazdálkodási rendszerek segítségével vissza is tudják azt táplálni a hálózatba. Az úgynevezett V2G (vehicle-to-grid, azaz a járműből a hálózatba tápláló) technológia a beérkező energiafelhasználási adatok alapján automatikusan dönt, hogy a hálózat tölti-e az akkumulátort árammal, vagy fordítva. Ezzel nem csak az eddigieknél is fenntarthatóbbá és zöldebbé válik az elektromos autózás, hanem potenciális anyagi haszonszerzéssel is kecsegteti az elektromos járművek tulajdonosait, jelentősen javítva az e-autók bekerülési költségeinek megtérülését.

 
 
 
Energiaönállátás elektromos autók segítségével
 
 
 

Energiaönállátás az elektromos autók segítségével

 
 
 

A BCG tanácsadó cég friss jelentése szerint az elektromos járművek piaci részesedése 2025-re várhatóan eléri az autóeladások 30 százalékát, míg V2G technológiával felszerelt elektromos járművek részarányát illetően - ezen belül éves szinten - 50 százalékos növekedést prognosztizálnak.

A V2G technológia komoly lehetőségeket kínál a háztartások energiaönellátásának megteremtéséhez. Ezért döntött nagyjából másfél évvel ezelőtt a nemzetközi E.ON csoport innovációs csapata, hogy különböző lehetséges jövőbeli forgatókönyvek tesztelésébe kezd egy teljesen átlagos családi házban, amit xHouse-nak neveztek el. A kísérlet célja az volt, hogy megtalálják az energia kétirányú áramlásának leghatékonyabb formáit a ház tetején telepített napelemes rendszer által megtermelt, és akkumulátorokban (elsősorban az elektromos autó akkumulátorában) tárolt árammennyiségek esetében, minimalizálva a háztartás külső energiahálózatról történő energiavételezését.

A 12 havi tesztidőszak egyik hónapjában az xHouse 97 százalékos önellátási szintet ért el, ami azt jelenti, hogy a háztartás a felhasznált energiájának mindössze 3 százalékát vételezte a közcélú áramhálózatról. Ez az eredmény igazi mérföldkő, amely a gyakorlatban is igazolta a kétirányú töltésben rejlő lehetőségeket. Az xHouse tesztkörnyezete az energiaáramlás mérésére és szabályozására, valamint a házban lakók energiafelhasználási szokásaira vonatkozóan is tanulságos adatokat szolgáltatott, amelyek alapul szolgáltak a kétirányú töltést optimalizáló algoritmusok tökéletesítéséhez.

 
 
 

Zöld áram az E.ON magyarországi töltőin

 
 
 

Magyarországon is foglalkozik az E.ON Hungária Csoport a napelemek által megtermelt energia tárolásának és optimalizált felhasználásának megvalósításával: nemrég Zánkán európai szinten is egyedülálló, innovatív energiatároló-rendszert alakítottunk ki, amelynek a segítségével a megújuló erőforrásokkal termelt áram rugalmasan tárolható és az adott igények szerint használható fel, ráadásul ezzel a megoldással a napelemes rendszerek hálózatra csatlakoztatása gyorsabban és olcsóbban valósítható meg. A tároló okos szabályozási rendszerével a környék B tarifás bojlereinek fogyasztását is szabályozzuk, összehangolva a napelem termeléssel, így tehát gyakorlatilag a forró vízben tároljuk a solar rendszer által megtermelt energiát.

Az elmúlt év óta pedig már az otthontöltési szolgáltatásunk is elérhető a lakossági ügyfeleink számára, és – szintén az ügyfelek igényét meghallva – az E.ON összes töltőjén, legyen az nyilvános vagy otthoni töltő - „zöld áramot”, azaz megújuló energiaforrásokból származó energiát biztosítunk a töltéshez.

Kapcsolódó Cikkek

elektromos Nissan Leaf hatótáv
2020.02.19 / E-mobilitás

Nissan Leaf hatótávja és minden a Nissan elektromos autóiról

Egyre több ember vált elektromos autóra, ami már nem a különcök játékszerének számít, hanem a évről évre egyre nagyobb számban igénybe vett, fenntartható jövőt jeleníti meg. A hagyományos járműgyártók gőzerővel fejlesztik saját modelljeiket, így eddig nem látott bőség vár az e-autót kereső vásárlók számára. Ma már nem újdonság, hogy egy céges autó vásárlása vagy bérlése esetén ilyen járművet keresnek a vállalkozások.

A Nissan sem marad ki a legújabb trendekből, és megbízható elektromos autó kínálatot biztosít a márkát kedvelők számára.

2022.03.08 / E-mobilitás

Melyik elektromos autó töltőkábel való autónkhoz?

Az elektromos autó fajták elterjedésével a töltési lehetőségek és különböző kiegészítő eszközök száma és fajtája is egyre csak növekszik. Cikkünkben az elektromos autó töltéséről és a hozzá szükséges speciális kábelekről, illetve csatlakozókról szeretnénk egy átfogó képet nyújtani, hogy könnyeben el tudj igazodni te is ebben az útvesztőben.

Audi e-tron
2020.02.17 / E-mobilitás

Minden az Audi e-tron modellről

Az Audi világviszonylatban is az egyik legjobb autómárkának számít, mely a német minőséget jeleníti meg termékeiben. Hatalmas rajongótáborral rendelkezik, az emberek általában a sportosan elegáns kinézet, a modern fejlesztések, az erős modellek és a prémium életérzés miatt választják ezt a márkát.

Ebben a cikkben bemutatásra kerül az Audi új, tisztán elektromos autója, az e-tron Quattro. A bejegyzés első felében megismerheti az előzményeket, a német gyár korábbi próbálkozásait, illetve a modell műszaki adatait.