A közösség erejével a műanyagszennyezés ellen

Lehet, hogy most meglepődsz, de mára a Földközi-tenger lett bolygónk műanyaggal leginkább szennyezett tengere1. Emberek milliói özönlenek a mediterrán országok gyönyörű napsütötte strandjaira minden nyáron, de a legtöbben egyáltalán nincsenek tudatában annak, hogy a műanyag szennyeződés szintje itt négyszer magasabb, mint bárhol másutt, ideértve az úgynevezett „Nagy Csendes-óceáni Szemétszigetet” is2.

Ennek pedig súlyos következménye van a tenger élővilágára. Szomorú valóság, hogy a védett fajok, köztük a delfinek, a fókák és a teknősök rendszeresen a tengervízbe került műanyag zacskók, hálók és csomagolóanyagok foglyaivá válnak. Rengeteg tengeri állat pedig amiatt veszti az életét, mivel élelemnek nézik és megeszik a vízben lebegő műanyagdarabokat.

Ezt a problémát ismerték fel a Földközi-tenger második leghosszabb (több mint 7000 km hosszú) partvidékével rendelkező olaszok, amikor egy az E.ON által támogatott kezdeményezéssel úttörő szerepet vállaltak a tengerek műanyagszennyezése elleni küzdelemben. Az ország gyönyörű strandjainak megóvása a műanyag szeméttől első pillantásra szinte megoldhatatlan kihívást jelent Olaszország számára, a probléma megoldására létrehozott Energy4Blue kezdeményezés azonban ennek ellenkezőjét bizonyítja: azt, hogy „Mi” energiája nem ismer lehetetlent, közös gondolkodással és cselekvéssel nincsenek korlátai annak, amit együtt elérhetünk.

A közösség ereje

A kezdeményezést magához ragadó Energy4Blue egy az olaszországi E.ON munkatársaiból és ügyfeleiből, valamint Olaszország legnagyobb természetvédelmi csoportja, a Legambiente önkénteseiből álló munkacsoport. A Legambiente több mint 20 ezer tagjával és ezer aktív helyi szervezetével próbálja megtisztítani az olasz tengerpartokat a műanyagszeméttől, de ami talán még fontosabb: megváltoztatni az emberek hozzáállását.

Francesco Spinelli, a környezetvédelmi szervezet munkatársa és Energy4Blue önkéntese számára pozitív meglepetést jelentett az E.ON hozzáállása, és az, hogy a vállalat nem csak szponzorként csatlakozott a kezdeményezéshez, hanem ösztönzi is a munkatársait és ügyfeleit a projektben való részvételre, sőt egy olyan terméket is kialakított, amely szintén segíti a cél elérését. 

Zöld zarándoklat Palmariába

Az első strand-takarítási akcióra a kicsiny, de ökológiailag fontos szerepet játszó Palmaria szigetén került sor. Palmaria Genovától mintegy 40 km-re délkeletre található, és tengeri élővilágának sokszínűsége miatt az UNESCO Világörökség része. Több mint száz önkéntes csatlakozott a három órás Milánóból hajnalban induló zöld zarándoklathoz, akik azonban másra számítottak, amikor a komp kikötött Palmaria szigetén, mivel első pillantásra sehol nem voltak láthatóak az előre elképzelt plasztik szeméthegyek. De aztán ahogy tüzetesebben szemügyre vették a tengerparti homokot, elkerekedett a szemük: a tenger hullámzása ugyanis tényleg elképesztő mennyiségű apró műanyagdarabot sodort partra, a túlnyomó részük még egy borsószem méreténél is kisebb volt, „ideális” ahhoz, hogy a tengeri madarak, fókák, teknősök vagy delfinek élelemnek nézzék és lenyeljék őket. A feladat tehát egyáltalán nem tűnt könnyűnek, de ez a nap is bebizonyította, hogy közösségként lépve nincsenek korlátai annak, amit a „Mi” energiájával el lehet érni.

A szemétgyűjtés adatai bizonyítják: elég az egyszer használatos műanyagokból

Naplementéig a lelkes önkéntesek csapata 478 kg szemetet gyűjtött össze. A Legambiente statisztikája a tengerpart takarításáról azt mutatja, hogy az összegyűjtött szemét 80 százaléka egyszer használatos műanyagokból, 15 százaléka pedig eldobható fültisztító vattapálcikákból áll, amik feltehetőleg úgy kerültek a tenger vizébe, hogy a következményekkel nem törődő felhasználók nem a szemétbe, hanem a vécébe dobták őket használat után.

A palmariai tengerparti szemétgyűjtő akció is bizonyítja tehát, hogy a probléma elsődleges oka az egyszer használatos eldobható műanyagok forgalmazásában rejlik. Az olasz E.ON munkatársai szerint ez csak az első lépés volt, mivel az itteni akció eredményességén fellelkesülve azonnal meg is szervezték a következőt, ezt már a közeli Genoa Voltri strandjához.

Új esély a tengerpart védelmére

Az egyszerű műanyagszemét-gyűjtésnek indult akció mostanra egy 3 lépcsős és 3 évre szóló programmá alakult. A legelső kitűzött cél 250 olasz strand megtisztítása. A második cél a Földközi-tenger veszélyeztetett tengeri teknőseinek védelme, a harmadik pedig egy jóval távolabbra mutató cél: az egyszer használatos műanyagszennyezés csökkentése és az újrahasznosítás ösztönzése.

Az Energy4Blue most csatlakozási lehetőséget kínál az olasz energiafogyasztóknak is: az E.ON egy új, 100% -ban megújuló energiára épülő termékkel jelent meg a piacon E.ON LuceBlu néven, amellyel nem csak környezetbarát energiát vásárol az ügyfél, hanem egyben segíti finanszírozni egy-egy tíz méteres olasz partszakasz megtisztítását is. Az ügyfelek az E.ON hűségprogramjában is gyűjthetnek a tengerpart egy részének megtisztítására beváltható pontokat.

Az Energy4Blue célja, hogy hatékony választ adjon a tengereink műanyagszennyezésére, és megmutassa, hogy mennyi mindent lehet elérni a „Mi” energiájával.

Fedezze fel a „Mi” energiáját Magyarországon is!

Nem az olaszországi Palmaria szigetén elindult kezdeményezés az egyetlen az E.ON-nál, amelynek célja, hogy olyan fenntartható világot hozzunk létre, amelyben mindannyian szívesen élnénk. Az E.ON munkatársai hazánkban is több helyszínen szerveznek rendszeresen önkéntes szemétszedést, sőt másfél évvel ezelőtt Budapesten újfajta módon, „ploggingolva” is próbálkoztak vele. Nézd meg az erről készült videónkat.

A „Mi” energiájával azonban a közelmúltban is számos sikertörténet született: ezek tanúsítják, milyen sokat léphetünk előre, amikor együtt dolgozunk, együtt alkotunk, és együtt lépünk előre, mert Mi együtt nem ismerünk lehetetlent. A „Mi” energiájának tavalyi legnagyobb sikere Magyarországon Európa legnagyobb tetőn elhelyezett napelemparkjának megépítése volt az E.ON és az Audi közös erőfeszítésének eredményeként.  Szintén a „Mi” energiájának sikere, hogy az E.ON és az ALDI áruházlánc közötti együttműködésnek is köszönhetően pedig jelenleg is rohamosan nő az elérhető elektromos töltőpontok száma, az elmúlt év végén már a századik töltőt is átadtuk. A legmenőbb töltőkön, pl. az E.ON töltőin már mobilapp segítségével lehet tölteni, amin a felhasználók akár csetelhetnek is egymással. Az egyik legújabb, Magyarországon úttörőnek számító E.ON-os digitális megoldás pedig a társasházak számára jelent új lehetőséget az elektromos autók töltésére.