A „Mi” sikerei: Amikor a felhő és a Nap egymást erősítik: E.ON SolarCloud Németországban

 
 
 
A SolarClouddal a barátságokért

Egy nap sem telik el anélkül, hogy Anton Merker ne ellenőrizné virtuális napenergia-jóváírásának aktuális helyzetét. Még utazásai közben is gyakran rápillant az E.ON Home alkalmazásra, hogy mindig tisztában lehessen vele, mennyi energiát termelt. A korszerű technológia mindig fontos részét képezte az orvosbiológiai mérnök életének, és annak ellenére, hogy nyugdíjas, továbbra is naprakész szeretne maradni a legújabb fejlesztéseket illetően. Végül is Merker úr már évtizedek óta dolgozik nagyvállalatok műszaki szolgálatában. Külföldi útja során is – amik különleges élménynek számítottak az egykori NDK polgárának – egyértelmű volt számára, hogy a technológia összekapcsolja az embereket. Akkor érezte ezt leginkább, mikor a korábbi NSZK-ban járt kiküldetésen: a kifinomult technológiai megoldások iránti szerelemnek semmilyen határ nem állhatja útját. 

Napenergia? Nekem is!

A fotovoltaikus energia röviddel a berlini fal leomlása után kezdte érdekelni Anton Merkert. Egy gyermekkori barátja telepített egy ilyen rendszert a háza tetejére. „Amikor felhívott és beszélt róla, elfogott a sárga irigység” – emlékszik vissza.

A most 76 éves urat már ekkor foglalkoztatta a fenntarthatóság. Merker úr meg van győződve róla, hogy miután az emberben kialakul ez a fajta hozzáállás, már nem tud megszabadulni tőle. Mivel azonban gyermekei akkor még kicsik voltak, és magánvállalkozására kellett anyagilag fókuszálnia, elhessegette a napenergiába való fektetés gondolatát. 

Eltelt néhány év, amíg a téma ismét visszatért az életébe. Az új lehetőséget a napenergia-rendszer telepítésére egy gépkocsibeálló építése jelentette 2010-ben. Merker úrnak sikerült is meggyőznie a feleségét, akkori napenergia-tanácsadója azonban különféle okokból ellenezte az ötletet. 

„Mayer úr őszinte, hozzáértő és megoldás-orientált szakember. Úgy adott tanácsot, mintha jó barátom lenne.”

Elektromos autó? Nekem is!

Merker úr valószínűleg örökre lemondhatott volna álmáról, hogy fenntartható napenergiát állítson elő saját otthonában, ha a régi, napelemek telepítésével foglalkozó barátja néhány évvel később nem kereste volna újra meg, hogy meséljen neki újonnan vásárolt elektromos autójáról. Ez a hír nem hagyta nyugodni Merker urat. „Most vagy soha” – mondta határozottan, és azonnal elkezdte keresni a megfelelő szállítót. A legmodernebb fotovoltaikus rendszert akarta megszerezni magának, méghozzá azonnal. Az ajánlatok közül végül az E.ON napelemes csomagját választotta. Átlátható volt, saját szoftverrel rendelkezett, és az ár-teljesítmény arány szempontjából is nagyon vonzó volt. Amikor aztán az E.ON napelemes szakértője meglátogatta, és a helyszínen részletes tanácsokat adott, Merker úr döntött. „Mayer úr őszinte, hozzáértő és megoldás-orientált szakember. Úgy adott tanácsot, mintha jó barátom lenne.” 

Mintha barátok lennénk

Ahogy egy jó barát is tette volna, az E.ON napelemes szakértője őszinte volt Merker úrral. Kertelés nélkül elmondta neki, hogy a további lépések megfontolása előtt teljes mértékben fel kell újítania a ház elektromos rendszerét. Műszaki szakemberként Merker úr ugyan számított erre, de azért reménykedett a csodában. Háza Berlin külvárosában az 1930-as években épült, és utoljára 40 éve cserélték benne az elektromos vezetékeket.

„Majdnem újra kellett élesztenem az elektromos szakembert, amikor meglátta az energiaelosztó rendszert.” Főleg olyan alkatrészekből állt, amelyeket a diplomás mérnök régi röntgenberendezésekből szedett össze.

De a jó barátok sohasem okoznak csalódást. Noha az E.ON napelemes szakértője nem tudta elvállalni a munkát, részletesen elmagyarázta, mit kell tenni annak érdekében, hogy Anton Merker végül maga is fenntartható villamos energiát tudjon termelni. „Mindent meg lehet oldani” – mondta az E.ON munkatársa magabiztosan. 

A kőkorszakitól az ultramodernig

Ez a zökkenő csak még inkább megerősítette Merker úr abbéli elhatározását, hogy meg kell szabadulnia a régi rendszertől. Hosszú és kimerítő folyamat következett, amíg minden el nem készült, és ismét kapcsolatba léphetett az E.ON tanácsadójával. „Ebből már igazán jó megoldást tudunk majd kihozni” – mondta a szakértő az új rendszerre nézve. És ígéretét meg is tartotta: ettől kezdve minden nagyon simán ment, és 2019 áprilisában a Merker család régóta várt napenergia-rendszerének telepítése két nap alatt elkészült és üzemkész állapotban várta az indulást. Mindegyik szakember nagyon hatékony és profi volt. „Így van ez, ha mindenki összetart” – mondta Merker úr mosolyogva.

A SolarCloud segít beszélgetni

A fotovoltaikus rendszer nagyszerű, de manapság sokan rendelkeznek ilyesmivel. A német ügyfelek számára elérhető E.ON SolarCloud viszont rendkívüli. És nem csak azért, mert gyermekkori barátunknak sincs ilyen. „Amikor hallottam a SolarCloudról, azonnal felkeltette az érdeklődésemet” – emlékszik vissza Merker úr. 

A SolarCloud megvásárlásának igazi oka az volt, hogy a család szeretett volna függetlenné válni a villamosenergia-szolgáltatótól. A virtuális tárolással elraktározhatják saját napenergiájukat, és megtehetik, hogy csak később használják fel, például télen. 

Ezúttal Merker úr hívta fel a barátját, aki el volt ragadtatva, és azonnal el akarta kérni a jelszót, amivel ő is hozzáférhet az E.ON szoftveréhez. Így mindketten ellenőrizhetik a virtuális napenergia-jóváírás aktuális állapotát, a fogyasztást és még sok minden mást. A SolarCloud lett a hobbijuk.

A napenergiának köszönhetően közelebb kerülünk egymáshoz

Ennek ellenére a berlini Merker úr még mindig kissé magányosnak érzi magát, mert nem ismer senkit, aki a SolarCloudnak köszönhetően olyan fejlett technológiával rendelkezik, mint ő. Ám biztos benne, hogy ez hamarosan megváltozik. Sikerült meggyőznie egyik szomszédját, aki azóta már a tárgyalások második fordulójáig jutott. A környéken mások is szeretnének ilyen rendszert telepíteni, de aggasztja őket, hogy nincs elég helyük vagy nem megfelelő a helyszín. Merker úr örömmel segít minden érdeklődőnek. „Ha valami meggyőződésemmé válik, szívesen mesélek róla bárkinek.”

Ez alól a napelemes rendszer szolgáltatójának megválasztása sem kivétel – Merker úr szerint olyan szolgáltatót kell választani, aki minden igényt kielégít. Minden bizonnyal vannak más szolgáltatók is, hasonló termékekkel. „De amikor már kialakult a bizalom, ragaszkodom a korábban választott szolgáltatóhoz.” Kulcsfontosságú a jó kapcsolat kiépítése, és persze az évtizedes tapasztalat a napelemes rendszerekkel, amelyek az E.ON-nál mind megvannak.

A nap mindenkinek süt. Hozza ki belőle a lehető legtöbbet!

Amint láthatjuk, a fenntarthatósági célok megvalósítása és saját javunkra fordítása még szórakoztató is lehet. Nemcsak azért, mert az új technológiák összekötnek bennünket, hanem azért is, mert elhozzák a jövőt a jelenbe. Ki hitte volna, hogy egyszer ilyen könnyű lesz hozzájutni egy 100%-ban önellátó napenergia-rendszerhez, amely saját energiát termel, bármikor felhasználható bármire, amire éppen szükség van?

„Mi” sikerei