Továbbra is kifizetődő az elektromos autózás
2023.08.17.
Sokan teszik fel a kérdést, hogy megéri-e a jelenlegi árak mellett is elektromos autókkal közlekedni. Cikkünkben kiszámoltuk: igen.
Sok kommentet kapunk a közösségi felületeinken, amelyekben megkérdőjelezik, hogy jelenleg is kifizetődő-e ezentúl elektromos autóval közlekedni. Íme a számok feketén-fehéren.
Az elektromos autó vagy a benzines fogyaszt több pénzt 100 kilométeren?
Egy 40 kWh-s Nissan Leaf Acenta például 100 kilométer megtétele alatt 20,6 kWh áramot fogyaszt el. Ez a lakossági egyetemes szolgáltatásra jogosultak számára elérhető, nem rezsicsökkentett, 70 forintos kWh áramárral számolva 1442 forint. (Ha a rezsicsökkentett 35 Ft/kWh áramárral számolunk, akkor ennek a felébe, azaz 725 forintba kerül.) Összehasonlításként: egy 100 kilométerenként 7 litert fogyasztó hagyományos benzines autó esetében ez a jelenlegi (2023. augusztus 17-i) 635 forintos átlagos benzinárat vesszük alapul, akkor ez az 4445 forintot is eléri.
És mi a helyzet az E.ON töltőin elérhető zöld árammal?
Az E.ON AC és DC töltőin is 199 Ft/kWh-ba kerül az a magyar szél- és naperőművek által megtermelt zöld áram, amellyel az E.ON-ös töltőpontokat ellátjuk. Ehhez jön még kizárólag Budapesten az AC töltők esetén 8 Ft/perc a 240. megkezdett percet követően, illetve DC töltők esetén 18 Ft/perc a 60. megkezdett percet követően.Ezzel a fent említett Nissan Leaf-ünk 100 km-re elegendő 20,6 kWh-ja 4.100 forintba kerül (+ adott esetben a percdíj, amely azonban az autó teljes feltöltése után leáll).
Idén nyáron bevezettünk két új díjcsomagot is a töltőinken: Az "induló" csomagunkban havi 10.000 forint ellenében 159 Ft/ kWh az áram ára az AC és a DC töltőkön is (MOM-ban 179Ft) + percdíjak az eseti ár szerint. Ezzel a Nissan Leaf-ünk töltése 3.275 Ft-ba kerül 100 km-enként + a havi díj egy töltésre jutó része, ezzel már heti 3 töltéssel kevesebbre jön ki a töltés költsége, mint a csomag nélküli listaár. Emellett bevezettünk egy „haladó” csomagot is a sokat autózóknak, ennél havi 20.000 Ft-os fix díj ellenében 99 Ft/kWh a töltés költsége. Ezzel jellemzően azok járnak jól, akik napi szinten kell hogy töltsék a villanyautójukat.
Napelemes töltéssel még kevesebb az e-autók töltésének költsége
Egy a villanyautósok csoportjában végzett tavalyi nem reprezentatív felmérés szerint az elektromos autót használók mintegy fele esetében a szaldós rendszerben telepített háztartási naperőműve fedezi a közlekedés energiaigényét. A felmérés során a válaszadók 13%-a mondta azt, hogy bár ugyan napelemmel tölti az autóját, de annak termelése csak részben fedezi az autó fogyasztását, így ők részben piaci áron tudnak majd otthon tölteni. A napelemes rendszerek által megtermelt áram tehát tovább javítja az elektromos autók használatának megtérülését
Bárhogy is számolunk: a számítások szerint továbbra is megéri elektromos autókat használni a hagyományos fosszilis meghajtásúak helyett Magyarországon.